tag:blogger.com,1999:blog-8624963285134677275.post4370580448371228065..comments2023-07-03T14:54:02.880+02:00Comments on Centerpartiet på Kungsholmen: Förbifartens och Essingeledens miljöbelastningKungsholmscenternhttp://www.blogger.com/profile/14158652622456475245noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8624963285134677275.post-59127452024229657102009-09-10T23:41:47.084+02:002009-09-10T23:41:47.084+02:00Hej Oscar.
Det gläder mig att du fortsätter att ti...Hej Oscar.<br />Det gläder mig att du fortsätter att titta på frågan om förbifarten.<br />Jag är dock personligen inte helt övertygad om att förbifarten inte kommer att leda till utglesningsproblematik för att det står i en kommentar på vägverkets hemsida... Därför är det oerhört viktigt att hålla hög profil på den här frågan om förbifarten byggs. Vem vet, kanske det till och med kan bli en profilfråga för centerpartiet? Själv håller jag fast vid min egen ståndpunkt att förbifarten i sin aktuella utformning är en felsatsning, inte enbart för utglesningsproblematiken utan för att det också finns flera klart mer akuta frågor att hantera, som t.ex. en östlig förbindelse och en utbyggnad av tunnelbanenätet.gardebringhttps://www.blogger.com/profile/09946304824203247325noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8624963285134677275.post-77095469158615001902009-09-05T17:03:27.115+02:002009-09-05T17:03:27.115+02:00Ja det är klart att Förbifarten "kan" mo...Ja det är klart att Förbifarten "kan" motverka utglesning. De andra alternativen är dock ett mycket säkrare kort i detta avseende. Utöver att läsa Vägverkets Q&A så rekommenderar jag SIKAs remissvar:<br /><br />"Förbifart Stockholm anges i vägutredningen vara det alternativ som är anpassat<br />till regionplanens förslag till ny regionstruktur genom att alternativet knyter<br />samman de regionala och delregionala kärnorna på ett effektivt sätt. SIKA noterar<br />att detta sker genom en utglesning och i lägen som är ”svåra att försörja med<br />kollektivtrafik”. Detta framstår inte som en hållbar utveckling i linje med de<br />transportpolitiska målen. I vägutredningen påpekas att andelen kollektivtrafik av<br />det totala resandet visar en sjunkande trend i Stockholmsregionen då biltrafiken<br />ökar snabbare: ”Det som verkar negativt på kollektivtrafikandelen är<br />utglesningen, bebyggelsen sprider ut sig på en större yta än vad som motiveras av<br />befolkningsökningen. En ekonomisk utveckling som innebär större<br />hushållsinkomster ökar bilägandet och också värderingen av tid. Därmed ökar<br />behovet av att ta sig fram snabbt och där är bilen ofta mest effektiv men det beror<br />också på vägnätets kapacitet och spårtrafikens standard.” SIKA instämmer i<br />detta resonemang men ställer sig frågande till varför då det vägalternativ förordas<br />som mest bidrar till denna negativa utveckling." <br />http://www.sika-institute.se/templates/Page____950.aspx (sid 16).<br /><br />Det blir allt mer uppenbart att Centerpartiets miljö och stadsbyggnadspolitik är inkonsekvent och endast omfattar innerstaden. Centern vill ha höga hus i en tät innerstad men struntar fullkomligt i allt utanför tullarna. Dags att förklara hur ni får ihop er stadsbyggnads- och miljöpolitik<br /><br />Om alla alternativ till Förbifarten löser trafikfrågan och dessutom är bättre alternativ till att motverka utglesning av staden, varför vill Centerpartiet då att Förbifarten byggs? Vägverkets argument i frågan är sedan länge smulade, vad är dina Oscar?Lisanoreply@blogger.com