Ett förslag på ny tvärspårväg som ett alternativ till Österleden presenteras i dagens DN detta är ett bra exempel på den nysatsning på spårtrafik som behövs för att utveckla kollektivtrafiken i Stockholm och därigenom skapa möjligheter för minskad biltrafik och en bättre luftmiljö. Nu väntar vi bara på en spårvagnslinje från Norrmalmstorg och fram till den nya stadsdel som nu växer fram på nordvästra Kungsholmen.
Se även kommentarer på yimby.se samt hos Per Ankersjö
tisdag 5 februari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Kan inte annat än helt hålla med. Både om TvärbanaÖst och om en förhoppningsvis snar förlängning av 7an från centralen till nordvästra Kungsholmen där en spåvagnsdragning borde varit med från början i planerna.
Jag håller helt med jag med. Varför tar det sådan tid att få ändan ur vagnen när det gäller 7:ans förlängning? Även 4:an borde konverteras till spårväg så snart som möjligt. Se på andra städer runt om i Europa hur smidiga, effektiva och populära moderna spårvägar är i stadsmiljö. Låt oss äntligen komma igång med att reparera 1960-talets miljömässiga dundertabbe: att spårvägen i Stockholm skrotades!
Återigen. Medhåll. Det är dags att göra en storsatsning på spårvagn i Stockholm nu!
Yimby bloggar om ert förslag här:
http://www.yimby.se/2008/02/sparvag-over-djurgarden_446.html
Jag är en utav de studenter som gjort utredningen. Det är kul att det blir en diskussion kring detta, det är viktigt. Framförallt just nu när en ny regionplan för Stockholmsregionen håller på att tas fram. Några tillägg till det som jag anser att DN missade och som är viktigt att lyfta fram.
Stockholmsregionen behöver enligt Cederchiölds trafikpaket över 100 miljarder för nödvändiga satsningar, i realiteten finns kanske hälften av dessa ofantligt stora summor. Med vårt förslag utnyttjas den befintliga spårstrukturen. Flera olika redan befintliga spårsystem (Djurgårdslinjen, Tvärbanan, Saltsjöbanan) sammanlänkas och kan därmed utnyttjas effektivare. Djurgårdslinjen moderniseras (vilket SL redan planerar) och det som vårt förslag tillför utanför redan gällande planer är själva spårtunneln, som genom sin placering kopplar samman spåren på båda sidor om saltsjön där avståndet dem emellan är som kortast. Enklaste, billigaste och snabbaste sättet att skapa en östlig förbindelse. Varför göra saken krångligare än så?
Thomas Karlsson
tk.mail@spray.se
Tyvärr ser det just nu mörkt ut. Till och med den fjuttiga utbyggnaden mellan Norrmalmstorg och centralen är hotad.
Mer information finns på yimby:s hemsida:
http://www.yimby.se/2008/02/city-om-djurgardslinjens-_456.html
Vi har också startat en namninsamling:
http://www.namninsamling.com/djurgardslinjen_till_centralen
Skicka en kommentar