Givetvis kommer inte den svenska bensinprishöjningen att stoppa växthuseffekten och den globala miljöförstöringen. Inte heller kan jag rädda världen genom att sopsortera mitt hushållsavfall, välja närproducerad mat eller cykla till jobbet. Vad som dock behövs för att komma tillrätta med de globala miljöproblemen är en bred attitydförändring i synen på hur vi hanterar vår miljö och våra naturresurser. Denna attitydförändring kommer inte av sig självt utan kräver ett tydligt politiskt ledarskap där man även vågar ta impopulära beslut om exempelvis bensinprishöjningar.
Det är enligt min mening hög tid att väga in miljökonsekvenser i prissättningen av såväl varor som tjänster eftersom miljöförstöring i slutändan alltid innebär en kostnad. Genom att sätta ett pris på miljöförstörande aktiviteter skapas även en marknad för bättre och mer miljövänliga alternativ som även driver fram nya tekninska lösningar vilka ger nya valmöjligheter, för vem skulle inte välja en biogasdriven bil istället för en bensindriven givet att kostnader och tillgänglighet till tankställen etc. var lika...eller i bästa fall t.o.m. billigare med biogas än bensin...
Uppdatering: se även en bra ledare i DN på detta ämne.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Ett steg i rätt riktning vore att öronmärka skattepengarna och iallafall redovisa exakt vad som går till vad. Skattehöjningarna på miljöbelastande varor eller tjänster ska då gå direkt till utveckling av ny teknik som kan göra att vi avhjälper problemet med koldioxidutsläppen etc. Att bara höja skatten som vi har gjort nu väldigt länge, Sossarna med Miljöpartiet var ruggigt duktiga på att höja skatten på drivmedel dom med men vi ser inga effekter på teknikutvecklingen. Visst vi ser att det har kommit ut betydligt mer etanol fordon, men innan vi tar upp det som något positivt för miljön så borde vi kolla på hur dom framställer etanolen på dom kol/fossilbränsle drivna fabrikerna. Hur mycket naturresurser som skövlas. Vi har även sett reaktorer läggas ner för att vi är så miljömedvetna, samtidigt köper vi in koleldad kraft från Tyskland och så ligger Sverige med pengar i det kärnkraftverk som håller på att byggas i Finland just för tillfället. Nej tack att belasta med mer skatt och mer skatt hela tiden kommer inte att ändra något annat än att det blir mindre pengar i fickan för Svensson och mer flumpengar för staten. Öronmärkt/redovisad skatt borde vara lagstadgat så skulle nog opinionsundersökningarna se annorlunda ut också.
Alla dessa experter säger dig vilja höja bensin och diselpris för miljönsskull.
De som har pengar och kör runt i sina stadsjeepar osv kommer att köra presis som förut.
Låginkomstagare i glesbygden därimot kommer att kämpa för att ha råd att ta sig till sina arbeten etc.
Utrymmet för att lägga undan pengar för att kunna köpa sig en nyaner oc miljövänligare bil har varit borta för många av dess i flera år, nu sryps den möjlighetn yttligar. Nu kommer de att "tvingas" fortsätta köra sin gamla 15år eller äldre bilar yttligare ett tag till. Om den skulle paja och inte går att laga, ja då får de försöka skramla ihop 3-4000:- för att kunna köpa en annan rishög som spyr ut avgaser och läcker olja.
Summan av detta är istället för att få en bättre miljö får vi det ännu svårare att rädda vår miljö.
Hacka inte på privatbilismen för miljön.
Sätt pressen på bilindustrin.
Mina förslag.
Förbjud försäljning av nya bilar som inte drivs av förnyelsebara bränslen från något årtal exempelvis 2012.
Ge erbjudande till de som kör gammla bilar.
Exempel: "Om ni köper en milöbil ger vi dig 30000:- för din gamla oavsett skick"
Tack för två goda inlägg. Jag håller i huvudsak med om argumentationen i båda dessa inlägg och kan även meddela att centerpartiet har tagit ställning för att alla nya bilar som säljs i Sverige skall senast från 2015 kunna köras på alternativa bränslen. Vidare har regeringen på centerpartiets initiativ inför en miljöbolspremie på 10 000 kr för dem som väljer att köpa en miljöbil.
Lämna gärna fler synpunkter och förslag på denna blogg så ska vi i kungsholmsavdelningen se till att föra dessa vidare till miljöminister Andreas Carlgren (c) som även han är kungsholmsbo.
De bäst säljande bilmodellerna i Sverige 2007 var Volvo V70 och Saab 9-5. Varför väljer folk så bränsleslukande bilar, när det finns bilar med samma transportkapacitet men med betydligt lägre förbrukning? Jo, för att bensinpriset fortfarande är alldeles för lågt. Biobränsle kan ersätta max 15% av transportsektorns behov.
Jag kan förstå att det är lätt att förespråka bensinhöjning om man bor i Sthlm. Men vi som bor uppe i Norrbotten med omnejd och har ibland 10 mil till jobbet, bryr sig knappast stockholmarna om.
Själv tycker jag det skulle höjas priser på all form utav trafik i huvudstaden med minst 100%. Bensinpriset skulle tex kunna höjas till 37:- litern i sthlm, detta skulle bidraga till att minska utsläppen. Och dessa ekonomiska vinster skulle kunna användas senare för skattelättnader åt glesbygdens befolkning. Renare luft i Sthlm samt ökad levnadsstandard för glesbygdsbefolkningen som resultat och alla blir glada och nöjda.
Hej Jorma,
Du har givetvis en poäng i att det finns en skillnad mellan att bo i en storstad med ett omfattande kollektivtrafiknät och relativt korta avstånd eller om man bor i Norrbotten med 10 mil till jobbet. Under året kommer det därför även att införas ett ökat reseavdrag för personer som är beroende av bilen för att bl.a. resa till och från arbetet.
Skicka en kommentar